Πέμπτη 20 Μαρτίου 2008

ΝΕΑ ΕΝΩΣΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ

Δ Ι Α Κ Η Ρ Υ Ξ Η



Με αφετηρία τις επικείμενες εκλογές του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ
στις 5 Ιουνίου 2005 , συγκροτήσαμε την

Νέα Ένωση Αρχιτεκτόνων

με στόχο το δικαίωμα όλων των Αρχιτεκτόνων στην αποτελεσματική και αξιοπρεπή άσκηση του επαγγέλματος τους.
Ο ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
Εδώ και δύο δεκαετίες τουλάχιστον, η κινητικότητα των ατόμων, η κατασκευή σημαντικών υποδομών μεταφοράς, η συγκρότηση πολυπολιτισμικών κοινωνιών αλλά και η αυξανόμενη σημασία της αρχιτεκτονικής ως οικονομικής δραστηριότητας, επανέφεραν στο προσκήνιο τη σχέση της αρχιτεκτονικής με την πολιτική με όρους διαφορετικούς αυτών των «κοινωνιολογικών προσεγγίσεων του χώρου» της δεκαετίας του 70.

Στη συζήτηση που γίνεται σήμερα διεθνώς για την αρχιτεκτονική επιχειρείται να επαναπροσδιοριστεί ο ρόλος της. Μια συζήτηση που τις περισσότερες όμως φορές απέχει πολύ από το να θίγει τις συνθήκες εκείνες που γεννούν την αληθινή αρχιτεκτονική, συνθήκες που δεν εκπορεύονται από τις ανησυχίες του αρχιτέκτονα – δημιουργού, αλλά προκύπτουν μέσα από τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής.
Η Αρχιτεκτονική, σε αντίθεση με τις άλλες τέχνες, έχει ως κεντρικό της πυρήνα το βιωμένο χώρο, το χώρο της ζωής. Καλείται και σήμερα, όπως σε κάθε εποχή, να επιτελέσει την αποστολή της, που δεν είναι άλλη από το να στεγάσει την ανθρώπινη ανάγκη με λογισμό και με όνειρο. Οφείλει και σήμερα , να προτείνει ένα τρόπο ζωής, να έχει ένα όραμα για τη ζωή, ακόμα και αν αυτό φαίνεται ουτοπικό. Στόχος της παραμένει η αναζήτηση του άγνωστου χώρου, του χώρου που θέλει να εκφράσει όσο το δυνατόν καλύτερα το σήμερα, συνιστώντας παράλληλα την άλλη όψη του χθες και του αύριο.

Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΚΑΙ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ
Τα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη προχώρησαν στο σχεδιασμό εθνικών πολιτικών για την αρχιτεκτονική από τα μέσα της 10ετίας του 80-90 ενώ το 2001 το συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε ψήφισμα σχετικά με την ποιότητα στο αστικό και αγροτικό περιβάλλον. Οι χώρες-μέλη της Ε.Ε. θεωρούν την αρχιτεκτονική ως το όχημα για τη βελτίωση της ποιότητας του καθημερινού περιβάλλοντος της ζωής των Ευρωπαίων Πολιτών.

Στη σύγχρονη όμως ελληνική πραγματικότητα είμα­στε αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή απαξίωση της αρχιτεκτονικής. Δημόσια και ιδιωτικά έργα είναι ένα είδος συγκοινωνούντων δοχείων, από κάθε άποψη: από την άποψη του στυλ, από την άποψη της ποιότητας και του είδους της κατασκευής. Η αρχιτεκτονική και τεχνι­κή ποιότητα έχουν δυστυχώς τον δεύτερο λόγο. Το να προκύψει ένα έργο αξιοπρεπές μέσα από αυτή τη διαδικασία είναι ίσως θέμα τύχης ή συγκυρίας.

Μετά από μακροχρόνια αδιέξοδη πορεία αποτελεί κοινή πεποίθηση πως τα πράγματα πρέπει και μπορεί ν’ αλλάξουν. Η καταγγελία και η διαμαρτυρία δεν αρκούν και δεν μπορούν να είναι το άλλοθι μιας - βολικής για το πολιτικό μας σύστημα - δυσκινησίας.
Οι αναγκαίες θεσμικές τομές στη νομοθεσία της πολεοδομίας, των δημόσιων και ιδιωτικών έργων έστω και σήμερα μπορεί να άρουν το σημερινό κλίμα έλλειψης εμπιστοσύνης, συνενοχής και ακινησίας και να δώσουν «διέξοδο στις δημιουργικές μας δυνάμεις». Οι ωραίε­ς ιδέες και πράξεις για να ανθήσουν απαιτούν και κατάλληλο περιβάλλον.

Για όλους αυτούς τους λόγους :

Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων πρέπει και μπορεί να εξελιχθεί σε μια ισχυρή ένωση με αποφασιστικό ρόλο και άποψη στη διαδικασία παραγωγής του δομημένου περιβάλλοντος, στη προστασία και προβολή της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και του φυσικού περιβάλλοντος και τέλος στον σχεδιασμό και την οργάνωση μιας ποιοτικά καλύτερης ζωής για όλους τους Έλληνες.

Κοινή είναι επίσης η διαπίστωση για την αναγκαιότητα αναβάθμισης του Πανελλήνιου Φορέα των Αρχιτεκτόνων ως απαραίτητης προϋπόθεσης για την προώθηση των βασικών θεμάτων που μας απασχολούν. Επομένως, ο τρόπος οργάνωσης του κλάδου, οι θεσμικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες για την ανάδειξη της αρχιτεκτονικής, η συνεχής παρουσία του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ έναντι των μεγάλων επαγγελματικών προβλημάτων, αποτελούν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε όλοι μαζί.

Απαιτείται επομένως, η ανάληψη μιας κοινής και σταθερής προσπάθειας με στόχους :

5 Την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου άσκησης του επαγγέλματος, καθώς οι αρχιτέκτονες της χώρας δεν δέχονται πλέον τη διαιώνιση μιας απαράδεκτης κατάστασης, μέσα στην οποία ο οποιοσδήποτε ασκεί Αρχιτεκτονική. Η θέση των Αρχιτεκτόνων είναι πως η ομαλοποίηση των αρμοδιοτήτων των κλάδων συνιστά την απόλυτη προτεραιότητα για τους Αρχιτέκτονες και για την υλοποίηση ενός νέου θεσμικού πλαισίου, η πολιτεία και το ΤΕΕ οφείλουν να αναλάβουν δεσμευτικές πρωτοβουλίες.
5 Την ανάδειξη και προβολή της Αρχιτεκτονικής δημιουργίας και των Ελλήνων δημιουργών, την διοργάνωση πολλαπλών εκδηλώσεων για την Αρχιτεκτονική και ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο περί αρχιτεκτονικών διαγωνισμών, με απώτερο στόχο και την ευαισθητοποίηση των πολιτών για την πολιτισμική αξία της Αρχιτεκτονικής.
5 Την επίλυση των μεγάλων καθημερινών προβλημάτων και ιδίως την άμεση αναπροσαρμογή στις αμοιβές των ιδιωτικών έργων, τον τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών και τη μετεξέλιξη και την αναδιάρθρωση του ΤΣΜΕΔΕ σε πρότυπο ασφαλιστικό Οργανισμό προκειμένου να διαμορφωθεί ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο άσκησης του επαγγέλματος μας, με ρυθμίσεις προς όφελος της αρχιτεκτονικής και των πολιτών.

Η ΑΣΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

Βασικός στόχος των αλλαγών πρέπει να είναι η αντιστροφή της κατάστασης που χαρακτηρίζει σήμερα την παραγωγή του ιδιωτικού τεχνικού έργου αλλά και, η αντιστροφή της κατάστασης που χαρακτηρίζει, συνεπεία των παραπάνω, το δομημένο περιβάλλον της χώρας.

Η διαδικασία έκδοσης άδειας δόμησης και ελέγχου των κατασκευών αποτελεί παρέμβαση σε ένα μόνο από τους παράγοντες που επηρεάζουν την όλη διαδικασία παραγωγής του ιδιωτικού τεχνικού έργου, τον πλέον ορατό, τον πλέον συζητημένο και λόγω της εμπλοκής με αυτόν των απλών πολιτών. Κατά συνέπεια η ποιοτική αλλαγή στην παραγωγή των ιδιωτικών έργων και η αντιστροφή της κατάστασης που χαρακτηρίζει τον Ελληνικό χώρο, αντιμετωπίζεται μόνο με μια συνολική μεταρρύθμιση του όλου πλέγματος η οποία θα επαναπροσδιορίζει τους ρόλους, τα μέσα και τις προϋποθέσεις και θα αφορά :

1. Στην αναμόρφωση των προδιαγραφών πληρότητας και ποιότητας των μελετών και την κωδικοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας .
2. Στον καθορισμό των αρμοδιοτήτων και των ευθυνών μηχανικών – εργολάβων – ιδιοκτητών – μηχανικών εφαρμογής και ανάλογη αναπροσαρμογή των αμοιβών των μηχανικών.
3. Στη θέσπιση μητρώου κατασκευαστών ιδιωτικών έργων ως απαραίτητη προϋπόθεση για την αξιόπιστη παραγωγή τεχνικού έργου .
4. Στην αναβάθμιση των πολεοδομικών υπηρεσιών όσον αφορά στη στελέχωση με το αναγκαίο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων, στην κτιριακή υποδομή , στον εξοπλισμό και στην ηλεκτρονική αρχειοθέτηση .
5. Στην πιστοποίηση των υλικών σε όλες τις φάσεις από την παραγωγή τους μέχρι την τοποθέτηση τους στις κατασκευές.

Θεωρώντας πως το επικείμενο νομοσχέδιο για τον τρόπο έκδοσης των αδειών δόμησης είναι απλώς η αρχή των παρεμβάσεων στις οποίες οφείλει η πολιτεία να προχωρήσει άμεσα προκειμένου να αλλάξει ριζικά και προς το καλύτερο το όλο πλέγμα της παραγωγής του ιδιωτικού τεχνικού έργου και λαμβάνοντας υπόψη και την κατάσταση που επικρατεί στα Πολεοδομικά Γραφεία, ο Σύλλογος πρέπει να προωθήσει μια λύση που θα αναδεικνύει την ευθύνη των αρχιτεκτόνων σε ένα πλαίσιο αναβάθμισης του ρόλου τους, βελτίωσης της επαγγελματικής τους θέσης και πάνω από όλα οργάνωσης και πιστοποίησης του τομέα παραγωγής ιδιωτικών έργων.
Η σύντμηση του χρόνου έκδοσης μιας οικοδομικής Άδειας, δεν θα πρέπει να αποτελεί το μοναδικό στόχο του όλου εκσυγχρονισμού. Εκείνο που προέχει είναι να διασφαλίζεται, μέσα από μία συνολική διαδικασία ενεργειών, ένα παραγόμενο τελικό προϊόν (η κατασκευή), άρτιο, οικονομικό, ασφαλές και γενικά άριστης ποιότητας. Είναι καιρός δηλαδή μέσα από τη διαδικασία έκδοσης μιας οικοδομικής άδειας, να περάσουμε από το τυπικό στο ουσιαστικό.
Έτσι η τελική ποιότητα ενός έργου θα διασφαλίζεται από μια σειρά άλλους παράγοντες πέραν της οικοδομικής άδειας, όπως από:
1. τη σωστή τεχνική μελέτη του έργου δηλαδή τον ολοκληρωμένο σχεδιασμό της
2. τη σωστή επίβλεψη και εφαρμογή των μελετών κατά την κατασκευή.
3. τον έλεγχο της ποιότητας των χρησιμοποιηθέντων υλικών.
4. τον υποχρεωτικό έλεγχο όλων των κατασκευών.
5. τη σωστή συντήρηση της κατασκευής κατά τη διάρκεια της χρήσης της.
6. την διασφάλιση αξιόπιστου ελεγκτικού μηχανισμού .

Όσον αφορά το ΤΣΜΕΔΕ η πρόταση μας για την μετεξέλιξη του σε ένα πρότυπο ασφαλιστικό οργανισμό προϋποθέτει:
§ Ικανοποιημένους ασφαλισμένους μέσω ταχύτατης εξυπηρέτησης στις συναλλαγές με έμφαση στη συνεχή φροντίδα στα μέλη του ιδίως όταν αντιμετωπίζουν επείγοντα και σοβαρά προβλήματα με παράλληλη ανάπτυξη νέων προϊόντων υπέρ των ασφαλισμένων.
§ Περιβάλλον ευγένειας και φιλικότητας σε όλες τις φάσεις της επικοινωνίας με τους συναλλασσομένους.
§ Αξιοποίηση της αιχμής των νέων τεχνολογιών και τη λειτουργία του Ταμείου ως οικονομικά εύρωστου οργανισμού.

Στόχοι της αναδιοργάνωσης του ΤΣΜΕΔΕ πρέπει να είναι :
Η Μείωση του χρόνου απονομής των Συντάξεων
Η διασφάλιση και αύξηση των συντάξεων.
Η μείωση του χρόνου και η βελτίωση της αξιοπιστίας για τις εγγυητικές επιστολές και άλλες τραπεζικές εργασίες.
Η αξιόπιστη λειτουργία του λογιστηρίου - οικονομικών υπηρεσιών.
Η αποτελεσματικότερη διαχείριση της ακίνητης περιούσιας και των αποθεματικών του Ταμείου.
Η μείωση του κόστους εξυπηρέτησης των ασφαλισμένων (τηλεξυπηρέτηση)
Η αποτελεσματικότερη άσκηση της Διοίκησης
Η διαμόρφωση συνθηκών σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.
Όλα τα παραπάνω θα έχουν σαν αποτέλεσμα την επίτευξη του τελικού στόχου που είναι «η βελτίωση της εξυπηρέτησης και η παροχή σύγχρονων υπηρεσιών στους ασφαλισμένους με παράλληλη μείωση του κόστους λειτουργίας του Οργανισμού του ΤΣΜΕΔΕ».

ΠΡΟΣΒΑΣΗ στο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ, την ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ και το ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Θέτουμε επίσης ένα πλαίσιο συζήτησης και προβληματισμού πάνω στα κρίσιμα θέματα που απασχολούν τους αρχιτέκτονες στην Ευρώπη.

Τέτοια θέματα είναι :

Α. Η αρχιτεκτονική εκπαίδευση και διαμόρφωση του επαγγελματικού προφίλ του αρχιτέκτονα σε σχέση με τις προϋποθέσεις και προδιαγραφές για την άσκηση του επαγγέλματος, σε συνάρτηση με τη Διακήρυξη της Μπολόνια και την νέα Ευρωπαϊκή Οδηγία για τα επαγγελματικά προσόντα .

Β. Οι διαδικασίες ρύθμισης του επαγγέλματος, σε σχέση με την εξασφάλιση των δικαιωμάτων πολίτη σύμφωνα με τις προϋποθέσεις της οδηγίας για την ρύθμιση σε εναρμονισμένη βάση του πλαισίου παροχής υπηρεσιών (αμοιβές ιδιωτικών, δημοσίων μελετών κλπ). (Οδηγία SIM – Υπηρεσίες στην Εσωτερική Αγορά)

Γ. Η έμφαση στη συνεχιζόμενη εκπαίδευση που αποτελεί αρμοδιότητα και ευθύνη των επαγγελματικών ενώσεων, σε σχέση με την ενημέρωση και παροχή υπηρεσιών που να ανταποκρίνονται στα νέα κοινωνικά δεδομένα και την εξελισσόμενη τεχνογνωσία.

Δ. Η σπουδαιότητα επεξεργασίας νομοθεσίας για την κατάρτιση ειδικής εθνικής πολιτικής για την προβολή της αρχιτεκτονικής ποιότητας. Η Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων θα πρέπει να συνεχίσει τις επαφές με τους αρμόδιους θεσμικούς φορείς (Υπουργεία, Αρχιτεκτονικές Σχολές) προκειμένου να θεσπιστεί μία εθνική πολιτική για την αρχιτεκτονική, αλλά και να μεταφερθούν αυτοί οι προβληματισμοί στο κοινωνικό σύνολο μέσω των Μ.Μ.Ε.


Για τους παραπάνω λόγους, αποφασίσαμε να συγκροτήσουμε ένα νέο και ενωτικό ψηφοδέλτιο, ανοιχτό σε όσους συναδέλφους μοιράζονται τα ίδια οράματα μαζί μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: